terug
Nieuws Persberichten

De sleutelrol in het proces - Mensen in de logistiek

Vooral in tijden van crisis wordt het duidelijk wat voor cruciale rol logistiek speelt en hoe belangrijk de mensen zijn. De DACHSER waarden helpen werknemers oriënteren en creëren vertrouwen in onzekere tijden.

Verbindende waarden - wereldwijd

Al maandenlang beheerst het coronavirus het nieuws, het straatbeeld, de restaurants, het hele openbare en culturele leven én de logistiek. Een sprekend voorbeeld hiervan is een alledaags product als toiletpapier. Dit product was op verrassende wijze meteen bij de uitbraak van het virus compleet uitverkocht en werd daarmee een symbool van de crisis. Het tijdelijke tekort aan bepaalde producten voor dagelijks gebruik, zoals toiletpapier en desinfectiemiddelen, of basisvoedingsmiddelen zoals rijst, gist, meel en pasta, overschaduwde de zaken die tijdens de lockdown wél soepel bleven verlopen: de supply chain van onze basisbehoeften: voedsel, medicatie, en noodzakelijke goederen voor dagelijks gebruik; ondanks de enorm moeilijke omstandigheden bij bijvoorbeeld grenscontroles binnen Europa en de strengere hygiëne- afstands- en veiligheidsmaatregelen die overal van kracht waren.

Onder normale omstandigheden worden de logistieke processen nauwelijks opgemerkt door de consument. In de crisis zijn echter, naast de artsen, verpleegkundige en supermarktmedewerkers, ook vrachtwagenchauffeurs en logistiek medewerkers steeds meer in het middelpunt van de belangstelling komen te staan.

Zonder de mensen staat logistiek stil

Wat motiveert mensen in de logistiek? Wat is hun drijfveer? “Logistiek is veel meer dan het opslaan en transporteren van goederen: het is een veelzijdig, omvattend en bovenal levendig netwerk van mensen, ondersteund door IT-technologie, zoals cyber-fysieke systemen'', zegt Dr. Andreas Froschmayer, Corporate Director Corporate Development, Strategy & PR bij DACHSER. “De mens is en blijft daarbij de sleutel tot succes, en wel om drie redenen. Ten eerste wordt kwaliteit door mensen gemaakt. Dat zal in de digitale wereld een onderscheidende factor zijn. Ten tweede, heeft uitvoering altijd met mensen te maken. En ten derde zijn en blijven DACHSER medewerkers en chauffeurs altijd een directe, menselijke schakel met de klant.”

“Ondanks het voortschrijdende niveau van digitalisatie en wereldwijde connectiviteit, zijn het nog altijd de mensen met hun vaardigheden, hun waarden en meelevendheid die het verschil maken bij DACHSERs logistieke diensten”, vertelt Bernhard Simon, CEO van DACHSER, “Onze medewerkers zijn het gezicht van de hoge standaard bij DACHSER, zij zijn bepalend voor de klanttevredenheid en –loyaliteit.”

De DACHSER missie “We create the world’s most intelligent combination and integration of logistical network services. We optimize the logistics balance sheet of our customers” kenmerkt ons doel. De volgende zes waarden beschrijven de weg naar het behalen van deze missie:  

  • Ondernemerschap en durven innoveren
  • Gezamenlijke verantwoordelijkheid
  • Duurzaamheid
  • Loyaliteit en betrokkenheid
  • Integriteit en eerlijkheid
  • Openheid en respect

“Onze waarden geven ons richting, stabiliteit en zorgen dat we uniek zijn. Ze bieden een leidraad voor de manier waarop we met elkaar omgaan. Hieruit ontstaat zekerheid over de manier waarop we ons gedragen in een wereld die steeds sneller draait en verandert, zonder dat we ons vertrouwen in elkaar veranderen, vooral in tijden van crisis”, legt Simon uit.

In tijden van crisis komen mensen emotioneel dichter bij elkaar en wordt er een hoog bewustzijn van het ‘’wij-gevoel’’ ontwikkelt. We zien het wereldwijd in alle divisies en op verschillende afdelingen: onze werknemers leven en ademen onze DACHSER waarden en ze passen deze op zichzelf en op hun rol binnen het netwerk toe.

Focus op lange termijn

Voor CEO Bernhard Simon geven de DACHSER waarden richting en stabiliteit. Bovendien maken ze het familiebedrijf en de mensen die er werken uniek. Daarnaast staan ze ook voor vooruit kijken naar de toekomst, helemaal in het kader van de huidige crisis. “Onze gedeelde waarden vormen de basis voor een gevoel van verbondenheid binnen de DACHSER familie, zelfs nu het persoonlijke contact erg beperkt is”, vertelt Simon. “Ze fungeren als een kompas dat we elke dag kunnen gebruiken om onszelf te richten. Ze stellen ons in staat om het familiebedrijf te blijven dat we zijn, een bedrijf dat in belangrijke mate bijdraagt aan menselijke interacties met oprechte interesse in elkaar. Als we ons bewust blijven van wat we zelf doen, kunnen we trouw blijven aan onszelf en met succes blijven groeien.”

Dat is ook waarom het doorgeven van de fakkel aan de volgende generatie, zoals de Executive Board tijdens de coronacrisis aankondigde, in geen enkel opzicht slecht getimed was. “Als een familiebedrijf, denkt DACHSER altijd aan de lange termijn. We zijn al sinds 2012 bezig met deze overdracht in de Executive Board, en we trekken niet opeens DACHSERs lange termijn strategie in twijfel. Zelfs niet als een onvoorziene crisis zo’n brede invloed heeft op onze activiteiten”, legt Simon uit, daaraan toevoegend: “We hebben geen reden om het coronavirus onze acties te laten bepalen. DACHSER bevindt zich in een uitstekende staat, zowel qua structuren als qua personeel. Onze medewerkers, ons succesvolle bedrijfsplan en onze financiële positie geven ons een gezonde basis die ons stabiel overeind houdt terwijl we deze crisis doorstaan en onze lange termijn strategie doorzetten.’’

DACHSER wereldwijd
Neem contact op
Contact Raisa Mertens