terug
Nieuws Persberichten

Samen werken aan de toekomst

Ivonne Oranje, HR Manager Benelux bij DACHSER.

In 1975 vestigde het Duitse familiebedrijf DACHSER zich in Nederland en België. In 2011 werd Luxemburg hier bijgevoegd en samen vormen de drie landen het DACHSER Benelux-netwerk. DACHSER in de Benelux is de afgelopen jaren gegroeid en telt inmiddels ruim 850 werknemers. Ivonne Oranje, HR Manager Benelux bij DACHSER, vertelt over de laatste ontwikkelingen op het gebied van personeelszaken binnen het bedrijf.

Waarom zijn de werknemers DACHSERs belangrijkste kapitaal?

Werknemers zijn in mijn ogen altijd het belangrijkste kapitaal. Zonder vakkundige en gemotiveerde  werknemers heeft een bedrijf als DACHSER geen bestaansrecht. Hier is DACHSER zich als bedrijf van bewust en vanuit het management vinden we het ook belangrijk om dit uit te spreken. Samen zijn wij DACHSER en dit proberen we ook uit te dragen.

Hoe investeert DACHSER in zijn medewerkers?

Investeren in medewerkers is meer dan alleen een ruilhandel van arbeid en loon. Investeren in het welzijn en de ontwikkeling is net zo belangrijk als het salaris aan het eind van de maand. Hier vallen veiligheid, gezondheid, tevredenheid, betrokkenheid, ontwikkeling, training, carrière en toekomstperspectief (bijvoorbeeld pensioen) onder, wat alles te maken heeft met het geluk wat een medewerker ervaart. Alles moet in balans zijn. Iemand met een goed salaris, maar die niet tevreden en gemotiveerd is, zal op de lange termijn steeds minder bijdragen aan het succes.

DACHSER is een familiebedrijf, hoe merk je dit binnen de organisatie op het gebied van HR?

DACHSER investeert veel in het uitdragen van het familiegevoel. De betrokkenheid en saamhorigheid en natuurlijk de missie en bijbehorende waarden krijgen veel aandacht. Dit maakt de informele maar  professionele cultuur van DACHSER, die toch wel uniek genoemd mag worden voor een bedrijf van deze grootte. Een voorbeeld van een project rondom onze medewerkers is de Employer Branding campagne. Voor deze campagne zijn eigen medewerkers geïnterviewd en gefotografeerd. Daarbij is over elk detail nagedacht, zo is er een hartslag aan de afbeeldingen toegevoegd en is de hashtag #WeAreDACHSER gelanceerd.

Interview with: Ivonne Oranje

HR Manager Benelux bij DACHSER

Hoe komen de missie en waarden van DACHSER dagelijks terug in HR werkzaamheden?

De missie en de waarden van DACHSER kunnen alleen worden uitgedragen door de medewerkers. HR is de eerste deur waar nieuwe medewerkers doorheen gaan. Dit is de eerste kennismaking met de missie en waarden van de organisatie en vormt de basis voor de toekomst. Bij de ‘onboarding’ wordt daarom ook uitgebreid aandacht gegeven aan de missie en waarden. Daarnaast komt dit terug in de interne communicatie en wij zien ook dat vaak ongemerkt de missie en waarden verweven zijn met de dagelijkse werkzaamheden.

Hoe is HR binnen DACHSER Benelux veranderd in de afgelopen jaren en hoe vertaalt zich dat in je huidige job?

In de (bijna) 10 jaar dat ik werkzaam ben als HR Manager bij DACHSER is mijn afdeling uitgebreid van 5 naar 13 medewerkers. De focus is duidelijk verlegd van een afdeling die zich bezig hield met administratieve taken, zoals personeels- en salarisadministratie, naar een afdeling die zich richt op de ontwikkeling en groei van de medewerkers. Talentmanagement, opleidingen, duurzame inzetbaarheid, etc. zijn zaken waar we ons dagelijks mee bezighouden.

Wat zijn belangrijke trends op het gebied van HR? Met welke uitdagingen hebben jullie te maken?

De belangrijkste trend binnen HR op dit moment is toch wel digitalisering. Apps en andere digitale oplossingen staan momenteel bovenaan de ToDo-list. Een uitdaging is de arbeidsmarkt, die door de pandemie vast lijkt te zitten. Op dit moment gaan de ontwikkelingen snel rondom het vaccinatieprogramma en het heropenen van de samenleving. De verwachting is dat de arbeidsmarkt na de zomer positief zal veranderen en er weer meer verschuiving zal zijn op de arbeidsmarkt. Hierdoor zullen we weer meer nieuwe werknemers aan kunnen nemen.

Bedankt voor het interview. 

DACHSER wereldwijd
Neem contact op