terug
Marktinformatie Nieuws

Sprankelende logistiek

De wijn- en gedistilleerde drankenindustrie vragen om op maat gemaakte logistieke oplossingen. Vanuit de vestigingen in Neurenberg (Duitsland) en Hörsching (Oostenrijk) voorziet DACHSER de detailhandel, restaurants en evenementen van de eersteklas producten van Moët Hennessy.

Logistiek op het hoogste niveau voor de gedistilleerde dranken van Moët Hennessy.
Logistiek op het hoogste niveau voor de gedistilleerde dranken van Moët Hennessy.

Champagne is iets bijzonders, ook als het gaat om de distributie daarvan. Bijvoorbeeld bij de chique discotheek ‘P1 Club & Bar’ in München die is gevestigd aan de achterzijde van het “Haus der Kunst” - een kunstmuseum. Wekelijks worden daar tientallen flessen verkocht. Leveringen per vrachtwagen zijn echter onmogelijk. “Er is geen laad- en losdock, dus brengen we de champagne met kleinere voertuigen”, legt Stefan Käufer, Key Accountmanager van DACHSER Food Logistics, uit. Ook de leveringen aan hotel Adlon, één van de meest gerenommeerde adressen in Berlijn, vormen een vergelijkbare uitdaging. De gebruikelijke plek voor het afleveren van goederen is de eerste deur op straatniveau, maar als deze op slot is, mogen expediteurs de waardevolle spullen niet zomaar voor de deur zetten. “In plaats daarvan, laden we de flessen op een heftruck, rijden zo naar de ondergrondse garage en van daar naar de opslagruimte”, vertelt Käufer.

Diverse logistieke oplossingen

Per jaar vervoert DACHSER ongeveer 30.000 pallets met Moët & Chandon, Veuve Clicquot, Dm Perignon en ook de Hennessy Cognac vanuit een buitenwijk in Reims (Frankrijk) naar Neurenberg. Daar, in het centrale magazijn voor Duitsland, nemen deze delicate dranken tot wel 6.000 palletplaatsen in beslag. Voor de distributie naar Oostenrijk, heeft de logistieke dienstverlener nog eens 1.500 palletplaatsen beschikbaar in Hörsching (dichtbij Linz). Vestigingen van DACHSER leveren deze producten niet alleen aan hotels en eetgelegenheden, maar ook aan cateringbedrijven, rederijen en detailhandelaren. De leveranciers gegevens en de orders worden ingevoerd via de EDI- interface en daarna elektronisch verwerkt tot aan het moment van leveren.

''Ons motto is: van de wijnstok tot op de plank. Als one-stop-shop kunnen we deze sector een breed scala aan diensten bieden'', zegt Alfred Miller, Managing director van DACHSER Food Logistics.

“Sinds een aantal jaren zijn we onze activiteiten in de wijn- en sterke dranken logistiek aan het uitbreiden. Binnen het hele DACHSER netwerk zijn 10% van alle palletplaatsen geschikt voor goederen uit deze industrie’’, legt Alfred Miller uit. Hij is de Managing director van DACHSER Food Logistics. “Ons motto is: van de wijnstok tot op de plank. Als one-stop-shop kunnen we deze sector een breed scala aan diensten bieden. Hieronder vallen transportoplossingen over de hele wereld via ons sterke Europese wegtransportnetwerk, lucht- en zeevracht, uitgebreide en geïntegreerde opslagoplossingen, magazijnen in Europa die speciaal ontworpen zijn voor de opslag van alcoholische producten en aanvullende logistieke diensten. Dat laatste omvat bijvoorbeeld het leveren en opbouwen van displays, het hele scala van verpakkingen en point-of-sale diensten plus een volledige afhandeling van de accijnzen.”

Daarom heeft de Neurenbergse vestiging naast het order verzamelen voor de detailhandel, ook ruimte toegewezen voor de afwikkeling van speciale geschenkzendingen. Met een waarde per fles van 4 cijfers, heeft iedereen die met deze goederen omgaat een zorgvuldig oog nodig, net als een stevige greep en speciale veiligheidsmaatregelen. “Zorgvuldigheid in de omgang met onze producten en flexibiliteit in de uitvoering van onze verschillende speciale campagnes zijn belangrijke eisen waar een logistieke partner aan moet voldoen. Wij vinden dat DACHSER voldoet aan deze eisen’’, zegt Piotr Maichrzak, CEO van Moët Hennessy Germany. Medewerkers die geschenken verpakken voor speciale gelegenheden, dragen stoffen handschoenen. “De medewerkers in het magazijn controleren of het etiket op de juiste plek is aangebracht en of de verpakking helemaal intact is”, vertelt Michael Scheid, General Manager van DACHSER Food Logistics in Neurenberg. “Als er geen enkel foutje wordt gevonden, wordt de geschenkverpakking gecompleteerd met een persoonlijke boodschap of felicitatie en verzonden per pakketdienst.”

Op maat gemaakte logistieke oplossingen de wijn- en gedestilleerde dranken industrie.
Op maat gemaakte logistieke oplossingen de wijn- en gedestilleerde dranken industrie.

Van het Operabal tot het Oktoberfeest

Naast de individuele geschenkverpakkingen, vervoert DACHSER ook allerlei soorten displays en reclamemateriaal voor Moët Hennessy. DACHSER vervoerde in 2019 ongeveer 5.800 displays met bijbehorend reclamemateriaal naar verschillende verkooppunten. Deze promotieartikelen kunnen van alles omvatten. Op zit moment staat een Vespa scooter ter promotie in verschillende supermarkten. De producten van Moët Hennessy Duitsland zijn ook te zien op veel spraakmakende evenementen, zoals het Dresdens Semper Opera Bal, het Gallery Weekend in Berlijn en het Oktoberfeest in München.

Voor deze evenementen stuurt het DACHSER warehouse in Neurenberg ook glazen, koelers, vlaggen en displays mee met de flessen. “We hebben een speciale industriële afwasmachine aangeschaft voor de glazen”, zegt Scheid. De kratten met gebruikte glazen komen na de evenementen weer terug naar Neurenberg. Ze worden gewassen, de beschadigde exemplaren worden weggegooid en de overgebleven glazen worden weer opgeslagen, klaar voor het volgende evenement.

Voor feestelijke gelegenheden biedt DACHSER nog een extra service: bij de vestiging in Hörschig in Oostenrijk, worden de flessen ter plekke gegraveerd met een door de klant uitgekozen motief. In slechts enkele minuten graveert een lasergraveermachine namen of felicitaties op de hoogwaardige flessen drank. Deze op maat gemaakte producten kunnen dan bijvoorbeeld worden uitgereikt aan de gasten.

Wanneer tijdens één van deze op-maat-services van DACHSER een champagnefles of een fles sterke drank sneuvelt, dan wordt de flessenhals samen met de kurk bewaard. Dat heeft te maken met de belasting op wijn en sterke drank. Moët Hennessy heeft DACHSER de opdracht gegeven om ook dit aspect voor het bedrijf af te handelen. Dat begint met een accijnsmagazijn dat DACHSER voor zijn klant exploiteert. De flessen worden vrij van accijnzen vanuit Frankrijk naar Duitsland gehaald en daar opgeslagen. De belasting is pas verschuldigd op het moment dat de flessen naar de klant gaan. “De douanebeambten komen regelmatig langs om het aantal flessenhalzen te controleren”, zegt Käufer. Zodra de douane groen licht heeft gegeven, is Moët Hennessy vrijgesteld van het betalen van accijns op de gebroken flessen.

DACHSER wereldwijd
Neem contact op
Contact Raisa Mertens