Nieuws

7 jaar DACHSER Air & Sea Logistics Benelux

Al zeven jaar is de divisie DACHSER Air & Sea Logistics zelfstandig actief in de Benelux. Aat van der Meer, Managing Director DACHSER Benelux, en Wilco Versteegh, Managing Director Air & Sea logistics DACHSER Benelux, vertellen over de ontwikkelingen van afgelopen jaren en de toekomstplannen.

In 2013 is de divisie Air & Sea Logistics (ASL) in de Benelux opgericht. In datzelfde jaar is Wilco Versteegh  bij DACHSER in dienst gekomen om de divisie samen met Aat van der Meer in te richten. Inmiddels is er een compleet ASL team met vestigingen in Schiphol, Rotterdam, Maastricht en Antwerpen-Zuid. Samen verzorgen deze locaties de lucht- en zeevrachtzendingen in de Benelux. Dit wordt in nauwe samenwerking gedaan met DACHSER European Logistics Benelux, de divisie die verantwoordelijk is voor het wegtransport. Daarnaast zijn er nog verschillende andere services, zoals Contract Logistics en Cargoplus, die allemaal gecombineerd worden in Interlocking, een begrip bij DACHSER.

Interlocking

Aat van der Meer: “Vanaf het begin wilden we de logistiek zo efficiënt mogelijk aanpakken voor de klant. Concurrenten bieden de volledige supply chain aan, maar in de praktijk zijn er vaak meerdere aanspreekpunten, voor elke divisie één. Bij DACHSER wordt er gekeken hoe er juist kan worden samengewerkt, zodat er zoveel mogelijk gebruik wordt gemaakt van het eigen netwerk, wat we ‘Interlocking’ noemen. Interlocking is geen integratie, het blijven aparte business units, maar er wordt nu in de Benelux fysiek samengewerkt waar het kan en waar het iets toevoegt. Niet alleen bij het transporteren van een zending van A naar B, maar het begint al bij het creëren van één aanspreekpunt voor de klant.”

Wilco Versteegh sluit zich hierbij aan: “Het Duitse woord voor Interlocking is ‘Verzahnung’: tandwielen die in elkaar grijpen. Als tandwielen in elkaar grijpen, krijg je een versnelling. Eén aanspreekpunt voor de klant zorgt voor deze versnelling. Op deze manier zijn er kortere lijnen met de operationele afdelingen”. Deze aanpak zorgde wel voor de nodige aanpassingen. Een open communicatie was hierbij essentieel. “Het is van groot belang dat er vertrouwen is tussen de verschillende afdelingen. Als het sales-contactpersoon een manager vraagt om mee te gaan naar de klant, zodat deze meer inhoudelijke informatie kan geven, vertrouwt de manager de sales-collega en kunnen ze op elkaar rekenen. Het is belangrijk om optimaal gebruik te maken van elkaars kennis en expertise om de klant te ‘ontzorgen’, zonder onderlinge concurrentie. De klant staat centraal.”

Contact Raisa Mertens