Automatisering in het warehouse: Displays voor de detailhandel
In het logistieke centrum van DACHSER in Berlijn, Brandenburg, markeert een gedeeltelijk geautomatiseerd systeem voor het bouwen van displays een nieuwe mijlpaal voor het werk in het warehouse. Op maat gemaakte verkoopdisplays worden veilig, snel en met aanzienlijk minder inspanning samengesteld - in het voordeel van zowel klanten als medewerkers.

In de detailhandel behoren verkoopdisplays tot het standaardrepertoire. Ze zijn het ‘gezicht’ van promotiecampagnes - opvallend, op maat gemaakt en bijna onmisbaar voor seizoensacties, vooral in de voedingssector. Een van de value-added services die DACHSER zijn klanten biedt, is het bouwen van displays voor hen. De eisen die aan deze service worden gesteld worden steeds hoger: ordervolumes fluctueren, doorlooptijden worden sneller korter en de complexiteit blijft toenemen, wat allemaal leidt tot een grotere werkdruk voor medewerkers in het warehouse.
De experts op het gebied van contractlogistiek van DACHSER hebben op deze uitdaging gereageerd in het logistieke centrum Berlin Brandenburg in Schönefeld door het eerste halfautomatische systeem voor displaybouw van het DACHSER-netwerk te lanceren. Het resultaat is een grotere efficiëntie, een consistente kwaliteit en een merkbare vermindering van de werkdruk van de medewerkers. “Om de beste manier te vinden om aan onze eisen te voldoen, hebben we samen met de Italiaanse fabrikant Tosa een systeem ontwikkeld dat nog niet op de markt bestond”, legt Michael Mayer, Department Head CL Consulting op het hoofdkantoor van DACHSER, uit. Hij implementeerde het project samen met het contractlogistiekteam van de vestiging in Schönefeld. “Met het nieuwe systeem zetten we een belangrijke stap in de automatisering van de warehouseprocessen in de contractlogistiek bij DACHSER.”
Van eenmalig productie naar serieproductie
Jaarlijks verlaten meer dan 150.000 displays de vestiging in Schönefeld op kwartpallets van CHEP. Deze displays zijn speciaal geassembleerd en verpakt voor klanten die leveren aan de levensmiddelenbranche. "De handmatige productie van deze displays was tijdrovend, arbeidsintensief en moeilijk op te schalen. Bovendien waren er schommelingen in de vraag met toenemende piekperiodes, en moest een constante kwaliteit worden gegarandeerd en het risico transportschade worden geminimaliseerd," legt Falk Wenk uit, Contract Logistics Manager bij het logistieke centrum van DACHSER in Berlijn-Brandenburg. De wens om te automatiseren kreeg concreet vorm en drie jaar geleden werd een project gestart met het Technology Solutions-team van de afdeling Contract Logistics Consulting op het hoofdkantoor.
Met het nieuwe systeem zetten we een belangrijke stap in de automatisering van de warehouseprocessen in de contractlogistiek bij DACHSER.
Na een intensieve test- en ontwikkelingsfase kon DACHSER in januari 2024 beginnen met de implementatie van Tosa. De blauwdrukken voor deze technologische innovatie werden uit de praktijk gehaald, een proces waarin Maximilian Ludwig, Warehouse Administration Manager in Schönefeld, een centrale rol speelde in het kader van zijn afstudeerscriptie. Hij was nauw betrokken bij de ontwikkeling van het concept, sprak met medewerkers en onderzocht de behoeften en eisen van klanten om de basis te leggen voor de omvangrijke investering in Schönefeld.

Waar technologie en efficiëntie samenkomen
In augustus 2024 kreeg het warehouse in Schönefeld groen licht om het U-vormige systeem op te bouwen op een oppervlakte van 43 x 14 meter. Een belangrijk onderdeel van de opstelling is de naadloze integratie in Mikado, het warehouse beheersysteem van DACHSER. Het displaybouwsysteem werd begin 2025 volgens schema in gebruik genomen. Sindsdien vindt 90 procent van de displayafwerking in het logistieke centrum in Berlijn-Brandenburg plaats op de nieuwe geautomatiseerde verpakkingslijn - met minder handmatig werk dan ooit tevoren. Warehousemedewerkers zetten nog steeds de individuele displaydozen in elkaar op de kwartpallets en zorgen ervoor dat ze op de juiste manier worden gevuld, waarbij ze naar grote monitoren kijken die de specificaties grafisch weergeven. Het nieuwe systeem zorgt voor het vastbinden, inpakken, labelen en assembleren van de kwartpallets op een europallet, die vervolgens klaar is voor transport naar de retailers.
“Het halfautomatische systeem ontlast onze werknemers zoveel mogelijk van routinewerk en fysiek inspannende activiteiten, zodat ze meer tijd overhouden voor veeleisende taken,” zegt Mayer. “Met meer dan 120 strappings en meer dan 100 wikkelingen per uur zorgt ons displaybouwsysteem voor een soepel, zeer gestandaardiseerd proces met een constante kwaliteit,” zegt Wenk. “Dit levert een aanzienlijke verbetering van onze processen op.”
"Geautomatiseerde oplossingen voor contractlogistiek moeten maximaal klantgericht en efficiënt zijn, maar ook flexibel inzetbaar en volledig digitaal geïntegreerd. De koppeling met Mikado geeft ons volledige controle en transparantie in de productie van op maat gemaakte displays," aldus Mayer. Het systeem is een belangrijke ontwikkeling voor een efficiënte uitvoering van add-value diensten voor klanten – en natuurlijk een nieuwe stap in de continue automatisering van het warehouse.