Nieuws

DACHSER België – een hechte familie

DACHSER is een familiebedrijf in hart en nieren. Het is niet alleen opgericht door familie, de collega’s voelen onderling ook een ‘familieband’, wat intern ook wel de DACHSER familie wordt genoemd. Daarnaast zijn er ook collega’s die privé echt familie van elkaar zijn! Adi en Amila van de vestiging in Willebroek en Hrayr en Gohar van de DACHSER vestiging in Moeskroen vertellen over hun ervaringen.

Adi en Amila bij de DACHSER vestiging in Willebroek.

Hrayr en Gohar werken beiden voor DACHSER Moeskroen. Hrayr begon in 2011 op de douane afdeling en nadat hij het cv van zijn zus aan de directie had overhandigd, begon ook zij bij DACHSER, op de afdeling ‘Eigen middelen’ (beheer van o.a. eigen trailers). Gohar: “De directie had goede ervaringen met mijn broer en bood me direct een contract aan, maar ik had geen logistieke achtergrond en wilde graag eerst vier weken tijdelijk in dienst om de logistiek te leren kennen. Na deze vier weken ben ik op 1 oktober 2011 bij DACHSER vast in dienst gekomen.” Nadat de afdeling ‘Eigen middelen’ werd opgeheven, heeft Gohar gewerkt voor de afdeling Cargoplus, waar ze zendingen op maat verzorgde voor diverse klanten. “De toenmalige customer service manager ging binnenkort met pensioen en stelde voor mij een tijdje mee te laten werken op de afdeling Customer Service. Dit lag mij en na zijn pensionering werd ik in 2017 customer service manager van Moeskroen”. Hrayr had een commerciële achtergrond en is na een jaar overgestapt naar de commerciële buitendienst, hij is inmiddels sales executive en sinds september 2020 ook verantwoordelijk voor Chem Logistics in België.

Adi is IT Coördinator van DACHSER Willebroek, Amila werkt op de Order Entry afdeling van dezelfde vestiging. Naast collega’s zijn ze verloofden. Ze leerden elkaar kennen in Bosnië toen ze 16 en 15 jaar waren. “Amila ging studeren in Wenen, Oostenrijk, en ik woonde in België. Tot we de studies beëindigden waarna ik haar direct ten huwelijk vroeg en ze hierheen verhuisde”,  legt Adi uit. Adi werkte twee jaar op de Sales afdeling en is hierna doorgegroeid tot IT Coördinator. Amila werkt op de Order Entry afdeling. “We werken allebei op hele verschillende afdelingen binnen DACHSER en hebben verschillende werktijden en verantwoordelijkheden, waardoor er een gezonde balans is tussen werk en privé. Dit is belangrijk zodat we elkaars gezelschap altijd blijven appreciëren buiten het werk”, zegt Adi. Hrayr en Gohar herkennen zich hierin. Hrayr: “Toen Gohar ook bij DACHSER kwam werken, hebben we onderling afgesproken dat we in ons privéleven niet over werk praten.” Gohar vult aan: “Dit zorgt soms voor bijzondere situaties. Er was bijvoorbeeld weleens iets dat vrijdag op het laatste moment op het werk gebeurde wat Hrayr en ik moesten bespreken. De maandag erna sprak ik hem hierover en dan zei Hrayr “We hebben elkaar gisteren gezien en je hebt niets gezegd?”. Dat is één van de voorbeelden waarbij we werk en privé echt gescheiden houden.”

De collega’s van Adi wisten al dat Amila zijn vriendin was voordat ze bij DACHSER begon, omdat ze voor hem naar België verhuisde. Adi: “We ondersteunen elkaar ook op werkvlak en collega’s merken dat ook, we zijn allebei opgenomen in de DACHSER familie.” Ook Gohar en Hrayr hebben een goede band met hun collega’s. “We merken vooral voordelen. Zo begrijpen we elkaar bijvoorbeeld goed. We geven elkaar geen voorkeursbehandeling en dit wordt door onze collega’s gewaardeerd”, zegt Hrayr. Ook in de klantrelaties merkt Gohar dat hun broer-zus relatie een positieve uitwerking heeft. “Nu we in coronatijd niet zelf langs klanten gaan, hebben we soms een online meeting waar Hrayr en ik allebei aan deelnemen. Meestal vragen de klanten dan na een tijdje of we broer en zus zijn en is het ijs snel gebroken. Al is DACHSER een groot bedrijf, het familiegevoel brengen we over aan de klant. Dit schept een band en maakt het contact persoonlijk”.

Het familiegevoel

De missie en waarden van het bedrijf sluiten naadloos aan op het familiegevoel en de betrokkenheid van de collega’s bij DACHSER. “Openheid en respect zijn bij DACHSER belangrijk en dit merken wij ook in de praktijk. Er is open communicatie en we kunnen ten allen tijde terecht bij het management, waar onze ideeën en zorgen serieus genomen worden.” Naast het familiegevoel dat zij ervaren, hebben Adi en Amila ook nieuwe vrienden gemaakt bij DACHSER. “We gaan regelmatig uit met collega’s na het werk om samen iets te drinken en spreken af. Het personeelsfeest in 2019 zorgde er bijvoorbeeld voor dat we collega’s op een andere manier spraken en ook op een meer persoonlijk vlak, waardoor het team hechter is geworden.” Ook Hrayr en Gohar hebben goede herinneringen aan de evenementen die binnen DACHSER worden gehouden. Hrayr: “Het is mooi om ook collega’s uit andere vestigingen te spreken, zoals bijvoorbeeld op het internationale DACHSER voetbaltoernooi, hier heb ik goede herinneringen aan”.

Contact Joanne Fernandes