DACHSER focust op meer laadruimte

De overstap naar megatrailers in de business unit European Logistics optimaliseert de capaciteitsbenutting en verbetert tegelijkertijd de klimaatvoetafdruk van transporten

Bij de aanschaf van nieuwe opleggers in Duitsland kiest DACHSER sinds april 2021 uitsluitend nog voor de zogenaamde megatrailers. Dankzij hun grotere laadruimte – ondanks de gelijke lengte en breedte – zijn ze zuiniger en besparen ze meer brandstof dan standaard trailers, vooral op lange trajecten. De volledige ombouw van de Duitse vloot moet in 2027 voltooid zijn, met in totaal zo’n 680 nieuwe megatrailers. In de 24 andere Europese landen waar DACHSER met de business unit European Logistics vertegenwoordigd is, zal de vervanging in de komende jaren ook van start gaan.

De overstap naar megatrailers in de business unit European Logistics optimaliseert de capaciteitsbenutting en verbetert tegelijkertijd de klimaatvoetafdruk van transporten.
De overstap naar megatrailers in de business unit European Logistics optimaliseert de capaciteitsbenutting en verbetert tegelijkertijd de klimaatvoetafdruk van transporten.

De zogenaamde megatrailers hebben dezelfde lengte en breedte als een standaard trailer en hun totale hoogte blijft onder de vier meter, de maximaal toegestane voertuighoogte in Duitsland. Zij beschikken echter over een extra binnen hoogte van 20 centimeter, aangezien de laadruimte zich iets minder dan 100 centimeter boven het wegdek bevindt. Dit resulteert in een totaal van 8 kubieke meter meer laadruimte. Bij dubbeldekslading biedt een megatrailer plaats aan 67 europallets. Daarmee komt hij in de buurt van de capaciteit van een combinatie met twee wisselbakken, die vijf palletplaatsen meer biedt.

De beperkende factor in groupage transport is meestal niet het maximaal toegestane totaalgewicht van veertig ton, maar het beschikbare laadvolume. Meer laadruimte betekent een betere capaciteitsbenutting; in het geval van de megatrailer kan dat oplopen tot achttien procent. Dat is efficiënt en ook goed voor onze CO2-voetafdruk, want het bespaard ons ritten.

Christian Schütz, afdelingshoofd Techniek/Technische inkoop bij DACHSER

"Vijftig jaar geleden was DACHSER de pionier bij de introductie van de wisselbak en deze is nog steeds de maatstaf met betrekking tot het efficiënt gebruik maken van laadruimte. Vandaag de dag willen we de eerste grote groupage aanbieder in Europa zijn die megatrailers gebruikt in plaats van standaard trailers’’, zegt Alexander Tonn, COO Road Logistics bij DACHSER. "Megatrailers zijn duurder in aanschaf, maar ze maken dat in de levensduur goed door hun grotere kosteneffectiviteit. Bovendien draagt deze vooruitgang in procesefficiëntie bij aan onze klimaatbeschermingsstrategie voor de lange termijn."

Focus op efficiënte logistiek en technologische innovatie

Bij het nastreven van deze strategie richt DACHSER zich op efficiënte logistiek en technologische innovatie. Het bedrijf is ervan overtuigd dat dit de beste manier is om de tweegradendoelstelling van de Overeenkomst van Parijs te bereiken, evenals de klimaatbeschermingsdoelstellingen van de Europese Unie en vele andere landen op de middellange en lange termijn. Daarbij werkt DACHSER samen met klanten en partners die ook graag actief vorm willen geven aan de ontwikkeling van logistiek in de richting van emissiearme en emissievrije technologieën. DACHSER concentreert zijn klimaatbeschermingsinitiatieven op vier belangrijke actiegebieden: procesefficiëntie, energie-efficiëntie, onderzoek en ontwikkeling, en maatschappelijk verantwoord ondernemen. Dit laatste verwijst naar een sociale en maatschappelijke betrokkenheid die verder gaat dan de directe zakelijke belangen van DACHSER zelf.

Contact Raisa Mertens