Flexibiliteit maakt het verschil

De Lenze Group, een wereldwijde specialist in automatiserings- en aandrijftechniek, vertrouwt op slimme logistiek oplossingen om de goederenstroom flexibel en efficiënt te regelen, zelfs in uitdagende tijden. DACHSER speelt daarbij een centrale rol door  zeevrachtgroupage (Less than Container Load) vanuit China naadloos te integreren in zijn Europese wegtransportnetwerk.

Groupage in de zeevracht maakt het DACHSER-netwerk nog flexibeler.
Groupage in de zeevracht maakt het DACHSER-netwerk nog flexibeler.

Wereldwijde supply chains staan onder druk. Oorlogen, geopolitieke spanningen en toenemende handelsbeperking, zoals invoertarieven, maken duidelijk hoe kwetsbaar wereldwijde goederenstromen nog altijd zijn. Bedrijven moeten meer dan ooit snel en flexibel kunnen reageren om leveringsproblemen te voorkomen. Logistiek speelt hierin een cruciale rol.

Wereldwijde goederenstroom

Lenze SE is wereldwijd actief als systeemleverancier. Het bedrijf ontwikkelt en produceert hoogwaardige elektromechanische producten, krachtige hard- en software voor automatisering en oplossingen voor big data, cloudtoepassingen, mobiele diensten en het Internet of Things (IoT). “De markt is de afgelopen jaren veranderd van een aanbod- naar een vraaggestuurde markt. We moeten flexibeler en sneller reageren op de wensen van klanten, en logistiek is daarbij een beslissende factor”, zegt Zijad Besic, Supply Chain Manager bij Lenze.

De hightechproducten van het bedrijf moeten altijd betrouwbaar bij de klanten terechtkomen, zelfs onder moeilijke omstandigheden, en daarvoor is geavanceerde logistiek onmisbaar. “Dat komt omdat Lenze componenten uit verschillende delen van de wereld afneemt en wereldwijd eindproducten levert, met een sterke focus op West- en Midden-Europa”, zegt Gregor Wiesinger, Sales Manager Area West Austria bij DACHSER Air & Sea Logistics. Als automatiseringsbedrijf en systeemleverancier hecht Lenze bijzonder veel waarde aan efficiëntie en transparantie in zijn logistieke processen, voegt Wiesingers collega Markus Gerhart, Sales Executive, European Logistics DACHSER Austria, toe.

“Transparantie in de supply chain is voor ons van cruciaal belang.”

“In de praktijk betekent dit dat de leveringsroutes zo kort mogelijk moeten zijn, gemakkelijk te plannen en altijd traceerbaar. Productieonderdelen moeten op tijd aankomen zonder grote voorraden aan te leggen. Tegelijkertijd verwachten klanten van Lenze dat machines en systemen stipt worden geleverd”, aldus Gerhart. Om dit evenwicht te bereiken, werkt Lenze met flexibele logistieke oplossingen en sterke partners.

Om leveringszekerheid te garanderen, is het volledige productassortiment van Lenze beschikbaar op vijf logistieke locaties: Uxbridge (VS), Hameln/Extertal (Duitsland), Asten (Oostenrijk), Pune (India) en Shanghai (China). Zo kunnen bestellingen wereldwijd vanuit één locatie verzonden worden. Dit verhoogt de flexibiliteit en stelt Lenze in staat snel aan de wensen van klanten in de doelmarkten te voldoen.

Hoofdkantoor van Lenze in Asten, Oostenrijk (foto: Lenze)
Hoofdkantoor van Lenze in Asten, Oostenrijk (foto: Lenze)

Dynamische goederenstromen met LCL

Hier komt DACHSER in beeld: de wereldwijde logistieke dienstverlener biedt Lenze op maat gemaakte deur-tot-deur transportoplossingen, een combinatie van flexibele LCL-groupagezeevracht en efficiënt wegvervoer in zijn hechte Europese groupagenetwerk.

LCL staat voor ‘Less than Container Load’ en betekent dat verschillende kleinere zendingen van meerdere verzenders in één container worden samengevoegd. Voor Lenze is dit concept ideaal om goederenstromen dynamisch te houden. “Dankzij LCL-oplossingen kunnen we ook kleinere zendingen regelmatig verzenden, zonder te hoeven wachten tot een volledige  container vol is”, legt Wiesinger uit. “Zo blijft de wereldwijde supply chain flexibel en voorspelbaar, zelfs als de vraag schommelt.”

Met regelmatige vertrekken op belangrijke routes van Azië naar Europa blijven de levertijden betrouwbaar. De kosten blijven beheersbaar, omdat het bedrijf alleen betaalt voor de vrachtruimte die het daadwerkelijk gebruikt. Dit heeft ook een positief effect op de CO2-voetafdruk. Bovendien verkleint deze manier van werken de noodzaak om veel voorraad aan te houden rond de productielocaties van Lenze.

Gecombineerd transport

Om een idee te krijgen van hoe goed Lenze en DACHSER samenwerken, volgt hier een blik op de logistiek van een doorsnee werkdag. Onderdelen voor automatiseringssystemen moeten vanuit China veilig en tijd bij de Lenze-fabriek in Asten (Oostenrijk) aankomen. DACHSER regelt hiervoor een volledig logistiek traject met verschillende vervoerswijzen: zeevracht, spoorvervoer en wegtransport, en indien nodig zelfs luchtvracht. De goederen worden eerst naar Shanghai en Ningbo gebracht, daar gelabeld en vervolgens in containers naar Europa verscheept. Bij aankomst in de haven van bestemming worden de containers direct op een goederentrein geladen richting Oostenrijk, zonder tijdrovend overladen. Aangezien de bestemmingshaven voor zeevracht uit China zowel Hamburg als Rotterdam kan zijn, kunnen kortere doorlooptijden worden aangeboden.

Het voordeel van dit gecombineerde transport is dat, door zeevracht te koppelen aan spoor- en wegtransport, vertragingen door files of knelpunten in de haven vermijden worden. Eenmaal in Oostenrijk worden de containers gelost bij het logistieke centrum van DACHSER in Hörsching. Daar neemt het team van DACHSER wegtransport het stokje over en verzorgt het laatste traject naar de productielocatie van Lenze in het nabijgelegen Asten. Vervolgens leveren de vrachtwagens van DACHSER de eindproducten bij klanten van Lenze in West- en Centraal-Europa. “DACHSER Road Logistics vervoert jaarlijks tussen de 20.000 tot 24.000 zendingen vanuit de Oostenrijkse fabriek van Lenze”, legt Gerhart uit.

“Met ons multimodale concept combineren we naadloos zeevracht, spoor- en wegtransport”, zegt Wiesinger. “Het grote voordeel voor Lenze: zodra de producten op een schip in Azië worden geladen, blijven ze binnen het netwerk van DACHSER. Zo behouden we maximale transparantie tot aan de eindbestemming. Dit is een ideale one-stop-shop-oplossing, inclusief douaneafhandeling.”

Lenze maakt gebruik van de flexibele logistieke oplossingen van DACHSER (foto: Lenze)
Lenze maakt gebruik van de flexibele logistieke oplossingen van DACHSER (foto: Lenze)

Transparantie en veerkracht in de supply chain

Voor zo’n uitgebreide integratie van de supply chain is een constante datastroom onmisbaar. Daarom zijn de IT-systemen van DACHSER nauw gekoppeld aan die van Lenze: orders, verzenddocumenten en statusupdates worden digitaal uitgewisseld. Zo is er minimale handmatige afstemming nodig. “Lenze stuurt ons elk uur actuele gegevens, waardoor er voortdurend informatie en data worden uitgewisseld,” vertelt Wiesinger. Zo kunnen beide partijen realtime volgen waar een zending is en wanneer deze aankomt. Als een schip of trein vertraging heeft, wordt er automatisch een melding gestuurd zodat er tijdig actie ondernomen kan worden.

“Transparantie in de supply chain is voor ons cruciaal,” zegt Besic. “Slim zendingbeheer en traceerbaarheid geven ons de flexibiliteit en controle die we nodig hebben.” De sleutel tot veerkrachtige supply chains en kostenefficiënte supply chain ligt in het optimaliseren van processen. “Met DACHSER zitten we op het juiste spoor,” vervolgt Besic. “Zo kunnen we nu bijvoorbeeld al douanedocumenten voorbereiden terwijl de goederen nog onderweg zijn, of prioriteit geven aan spoedzendingen.”

Volgens Besic worden de voordelen van deze flexibele logistieke aanpak vooral zichtbaar in moeilijke tijden. Toen wereldwijde supply chains de afgelopen jaren zwaar onder druk stonden door de pandemie en geopolitieke spanningen, bleek de combinatie van LCL-zeevracht, spoorvervoer en groupage over de weg robuust en betrouwbaar. Zelfs toen de vrachtprijzen piekten en er een tekort aan containers ontstond, kon Lenze dankzij DACHSER toch blijven leveren. In spoedgevallen is er nog een extra optie: luchtvracht. Zo worden dringend benodigde onderdelen bijvoorbeeld per vliegtuig van Europa naar Noord-Amerika gestuurd om klanten in de VS tijdig te kunnen bedienen.

“We stemmen altijd nauw af met DACHSER. Er gaat niets boven persoonlijk contact met iemand die je vertrouwt, dat werkt beter dan standaard online vergaderingen,” aldus Besic. “Zo blijven we samen gefocust op onze ambities op het gebied van kwaliteit en groei.”

DACHSER wereldwijd
Neem contact op
Contact Pascal Schroeder