terug

Klantvertrouwen versterkt: DACHSER is tevreden over de jaarresultaten

Nagenoeg geen dip in de bedrijfsopbrengsten in 2020, het door Covid-19 geteisterde jaar, waarbij de sterke tweede helft van het jaar de impact van de Europese lockdowns in april en mei heeft gecompenseerd.

DACHSER kijkt terug op een succesvol boekjaar 2020, dat werd gekenmerkt door de loyaliteit en het klimaat van wederzijds vertrouwen tussen de logistiek dienstverlener, zijn klanten en zijn transportpartners. De geconsolideerde netto-omzet van DACHSER kwam uit op 5,61 miljard euro, een lichte daling van 0,9 procent ten opzichte van het voorgaande jaar.

In de Benelux verhoogde de logistiek dienstverlener de omzet met 2,5 procent tot 329 miljoen euro. De zendingsaantallen namen toe en stegen met 3,2 procent tot 3,1 miljoen; tonnage steeg tot 1,3 miljoen ton. De 850 logistieke professionals in de Benelux vormen met elkaar de kracht van het netwerk.

Nagenoeg geen daling van de bedrijfsopbrengsten in 2020, het door Covid-19 geteisterde jaar, waarbij het sterke tweede halfjaar het effect van de Europese lockdowns in april en mei heeft gecompenseerd.
Nagenoeg geen daling van de bedrijfsopbrengsten in 2020, het door Covid-19 geteisterde jaar, waarbij het sterke tweede halfjaar het effect van de Europese lockdowns in april en mei heeft gecompenseerd.

"We hebben onze belofte om een rots van stabiliteit te zijn tijdens de coronaviruscrisis waar kunnen maken", zegt DACHSER CEO Burkhard Eling. "De enorme ondersteuning van onze klanten en partners is een grote bron van motivatie geweest. Een speciaal woord van dank gaat uit naar onze medewerkers en alle chauffeurs die namens DACHSER rijden, die het afgelopen jaar tot zo'n succes hebben gemaakt. Ondanks de extra lasten die Covid-19 met zich meebracht, hebben zij indrukwekkend goed gepresteerd en de verantwoordelijkheid van een systeemrelevante dienstverlener op zich genomen.’’

DACHSER hield de wereldwijde supply chains van zijn klanten zonder onderbreking draaiende en kwam met flexibele oplossingen voor capaciteitsknelpunten, met name op intercontinentale vrachtdiensten. Tegelijkertijd zorgde het bedrijf voor de best mogelijke gezondheidsbescherming van zijn medewerkers en ondersteunde DACHSER zijn jarenlange servicepartners in Europa.

Tegenover de daling van 2,2 procent in business field Road Logistics stond een groei van 5,2 procent in business field Air & Sea Logistics. Het business field profiteerde van de eigen chartercapaciteit voor luchtvracht en van de hoge vrachttarieven voor intercontinentaal transport. Op groepsniveau daalde het aantal zendingen met 2,5 procent tot 78,6 miljoen, het tonnage daalde met 2,9 procent tot 39,8 miljoen ton.

We hebben onze belofte om een rots van stabiliteit te zijn tijdens de coronaviruscrisis waar kunnen maken

Burkhard Eling, CEO van DACHSER

"Na een solide eerste kwartaal zorgden de lockdowns in veel Europese landen soms voor drastische dalingen in de transporten over land", zegt DACHSER CEO Eling. "Tegen juni was er echter een duidelijke verbetering te zien, waarbij de volumes min of meer constant boven het niveau van 2019 bleven. Ons bedrijfsmodel heeft bewezen dat het bestand is tegen crisissen en tegelijkertijd beschikt over een sterk groeipotentieel en aanpassingsvermogen", meldt Eling verheugd.

Bedrijfsontwikkeling in detail

In 2020 heeft business field Road Logistics - bestaande uit het vervoer en de opslag van industriële- en consumentengoederen (European Logistics) en levensmiddelen (Food Logistics) - niets van zijn groeimomentum verloren. De door lockdowns veroorzaakte volumedalingen in Europa in april en mei konden onmogelijk gedurende de rest van het jaar volledig worden gecompenseerd, waarbij de business units European Logistics in Frankrijk en Iberia het zwaarst werden getroffen. Daardoor daalde de geconsolideerde netto-omzet van business field Road Logistics met 2,2 procent tot ongeveer 4,5 miljard euro.

Terwijl business field European Logistics met 3,2 procent daalde naar 3,52 miljard euro, steeg de omzet van DACHSER Food Logistics naar 982 miljoen euro, een stijging van 1,9 procent. Dit business field had te maken met een relatief turbulent 2020, dat enerzijds werd gekenmerkt door paniekaankopen in supermarkten en anderzijds door herhaaldelijke sluitingen in de catering-, horeca- en evenementenindustrie in Duitsland. De business unit is er echter in geslaagd de daling van de leveringen in deze sectoren te compenseren met nieuwe klanten en volumegroei in de foodretailsector. In de loop van het jaar verhoogde DACHSER Food Logistics het vervoerde tonnage met 1,6 procent.

De inkomsten van de business field Air & Sea Logistics profiteerden van de schaarste aan lucht- en zeevrachtcapaciteit en de daarmee gepaard gaande stijging van de vrachttarieven in heel 2020. Dankzij de impuls van de activiteiten in Azië steeg de omzet met 5,2 procent tot in totaal 1,2 miljard euro. "Wij hebben snel gereageerd op de knelpunten in de luchtvrachtcapaciteit door vliegtuigen te charteren om zo onze eigen capaciteit uit te breiden, aanvankelijk voor medische benodigdheden, later ook voor het vervoer van andere goederen voor onze klanten. In totaal hebben we in 2020 ongeveer 150 eigen chartervluchten uitgevoerd tussen Europa, Azië en de VS", aldus Eling. De zeevrachtsituatie was niet beter: schaarse capaciteit en een acuut tekort aan lege containers resulteerde in een volatiele markt en snel stijgende vrachttarieven. Vooral de LCL-routes, bekend als "ocean groupage", profiteerden van deze ontwikkeling. "Gezien het grote potentieel dat we zien voor deze premiumdienst, willen we de frequentie, capaciteit en kwaliteit van onze LCL-routes verder verbeteren en ze naadloos laten aansluiten op ons Europese groupagenetwerk", aldus Eling.

Eling benadrukt dat DACHSER weigerde zich door de coronaviruscrisis te laten dicteren. Dit geldt zowel voor de generatiewisseling in de Executive Board - die in 2020 is voorbereid en op 1 januari 2021 definitief werd - als voor de investeringsplanning. "Vorig jaar hebben we 142,6 miljoen euro geïnvesteerd in ons wereldwijd logistiek netwerk. Dit jaar trekken we zo'n 190 miljoen euro uit om extra warehousing capaciteit te creëren en verder te gaan met het digitaliseren van processen en bedrijfsmodellen." De nieuw opgerichte IT & Development executive unit onder leiding van Chief Development Officer Stefan Hohm zal hierbij een prominente rol spelen.

Volgens Eling bieden het hoge percentage eigen vermogen van 61,6 procent en de loyaliteit van de aandeelhouders aan het familiebedrijf de steun die het nodig heeft om zijn groeibeleid voort te zetten. Bovendien heeft de coronaviruscrisis DACHSER gesterkt in zijn streven naar opleiding, met name van chauffeurs en logistiek medewerkers, die diep in de bedrijfscultuur verankerd is. In 2020 zijn, ondanks de beperkingen van de coronaviruscrisis, 625 nieuwe stagiairs en studenten met duale opleidingen hun carrière begonnen bij DACHSER in Duitsland.

"Ons doel is de sterke punten van het bedrijf te behouden en tegelijkertijd de flexibiliteit ervan te vergroten. Met andere woorden, we versnellen de integratie van onze netwerken en de introductie van digitale technologieën voor gebruik op gebieden zoals machine learning of swap body localization. We zullen ook onze inspanningen op het gebied van duurzaamheid en klimaatbescherming opvoeren", aldus Eling. "In de komende twee jaar willen we beginnen met het uitbreiden van onze DACHSER Emission-Free Delivery-gebieden naar ten minste elf Europese steden, waar we meer elektrische vrachtwagens en elektrisch ondersteunde bakfietsen inzetten. Bovendien ondersteunen we als lid van de Duitse waterstof- en brandstofcelvereniging actief het onderzoek naar en het testen van waterstof-brandstofcelaandrijvingen voor vrachtwagens."

DACHSER heeft in België zijn duurzame groei voortgezet. De omzet steeg met 2,1 procent naar 120 miljoen euro. Het tonnage steeg met 1,5 procent naar 0,5 miljoen ton en het aantal zendingen met 5,7 procent naar 1,3 miljoen.

‘’Dankzij de enorme inzet en flexibiliteit van onze werknemers en chauffeurs hebben we wederom prachtige resultaten mogen noteren’’, zegt Aat van der Meer, Managing Director van DACHSER Benelux. ‘’België is een belangrijke schakel in het Benelux netwerk: nabij de havens van Antwerpen, Gent en Zeebrugge en Brussels Airport, hebben onze vestigingen de ideale geografische ligging. Interlocking, een logistieke totaaloplossing voor wegtransport, luchtvracht, zeevracht en warehousing, biedt daardoor enorm veel potentieel voor de supply chain van onze klanten.’’

In België is er de afgelopen jaren veel geïnvesteerd, onder andere in de opleiding en training van personeel en informatietechnologie. Daarnaast volgen er meerdere studenten een duale studie bij de logistiek dienstverlener. DACHSER was één van de eerste bedrijven die studenten een werken-lerenprogramma aanbood.

De stabiele groei vraagt om verdere uitbreidingen en ontwikkelingen in zowel Moeskroen als Willebroek. In 2020 heeft Moeskroen de vestiging verder gemoderniseerd en zijn het aantal parkeerplaatsen uitgebreid. Voor de vestiging in Willebroek staat een uitbreiding gepland dit jaar. Het huidige cross-dock magazijn beslaat 7.000 vierkante meter en heeft 68 laaddeuren. Dit zal in de komende maanden uitgebreid worden met 2.000 vierkante en 19 laaddeuren. Met de extra magazijnruimte is DACHSER in Willebroek klaar voor de toekomst.

DACHSER wereldwijd
Neem contact op
Contact Raisa Mertens