Pilotproject in München: bezorging van voedingsmiddelen per cargobike 

DACHSER zet zich in voor emissievrije leveringen in stadscentra en is in het centrum van München een pilotproject gestart waarbij voedingsmiddelen gekoeld worden bezorgd met cargobikes en speciaal ontwikkelde transportcontainers. Het pilotproject moet inzicht geven in hoe emissievrije leveringen van gekoelde goederen efficiënt en economisch kunnen worden uitgevoerd in stadscentra.

DACHSER test hoe gekoelde voedingsmiddelen met cargobikes in het centrum van de stad kunnen worden geleverd.
DACHSER test hoe gekoelde voedingsmiddelen met cargobikes in het centrum van de stad kunnen worden geleverd.

De twee maanden durende pilot wordt uitgevoerd door DACHSER Food Logistics München, gevestigd in Neufahrn. In samenwerking met partner B4B Logistics en de bedrijven DENSO (met het merk GreenZen Solutions) en MBM worden sinds eind juni twee methoden getest om gekoelde zendingen flexibel, stil en emissievrij per cargobike in het centrum te bezorgen.

Intensieve testfase

Er wordt gebruikgemaakt van een vrachtfiets met een geïsoleerde transportcontainer en een batterij-aangedreven koelunit van GreenZen Solutions met een laadvermogen van 190 kilogram. Dit koelsysteem is uitgerust met sensoren en een connectiviteitsmodule voor betrouwbare leveringen in het stadscentrum.

Daarnaast wordt een aanhanger van MBM ingezet, die werkt met een koeling via koelaccu’s en ventilatoren. Deze aanhanger biedt plaats aan een volledige europallet met een totaalgewicht van maximaal 400 kilogram.

Voor levering in het stadscentrum met de cargobike worden de zendingen eerst van de DACHSER Food Logistics-vestiging in Neufahrn naar de nieuwe logistieke fietshub in de Paketposthalle in de Wilhelm-Hale-Straße gebracht. Het gaat om diverse voedingsmiddelen zoals zuivel-, vlees- en worstproducten. In de hub staat een grote koelcontainer om de zendingen tijdelijk op te slaan. Afhankelijk van de geplande route worden de goederen vervolgens op de cargobike en aanhanger geladen en naar één of meerdere klanten gebracht.

De leveringen gaan bijvoorbeeld naar hotels, bars, restaurants, kiosken, supermarkten en delicatessenzaken.

Tijdens de pilot worden er twee ritten per dag gereden. Voor de hoge kwaliteits- en veiligheidsnormen in de foodlogistiek is het van cruciaal belang dat de koeling tijdens het hele transport niet wordt onderbroken. Dit wordt bewaakt via sensoren.

Cargobike met geïsoleerde transportcontainer en een batterij-aangedreven koelunit van GreenZen Solutions
Cargobike met geïsoleerde transportcontainer en een batterij-aangedreven koelunit van GreenZen Solutions

Ervaring met emissievrije stadslogistiek

DACHSER heeft al jaren ervaring met emissievrije stadsleveringen. Het concept DACHSER Emission-Free Delivery is actief in 19 grote Europese steden, en zes extra steden worden voor eind 2025 toegevoegd. Afhankelijk van de lokale omstandigheden worden e-trucks, e-vans of cargobikes ingezet. Voor het concept en de uitvoering van het pilotproject in Stuttgart ontving het bedrijf in 2018 de prijs voor duurzame stedelijke logistiek, de Sustainable Urban Logistics Award, van het Duitse ministerie van Milieu en het Duitse federale milieuagentschap.

DACHSER bepaalde ook een bezorgzone in München in 2022 waar ongekoelde algemene vrachtzendingen uitsluitend met e-trucks en cargobikes worden bezorgd. Hier werkt de logistieke dienstverlener samen met zijn partner B4B Logistics, die ook deelneemt aan het nieuwe pilotproject voor emissievrije bezorging van gekoelde goederen, met name voedsel, in het centrum van München. Met de bedrijven DENSO en MBM zijn ook technologiepartners gevonden om het ambitieuze project gezamenlijk te realiseren. De pilot wordt ook ondersteund door de afdeling Mobiliteit van de stad München met de nieuwe logistieke fietshub in de Paketposthalle, dat een ideaal startpunt biedt voor leveringen in het stadscentrum.

Wendbaar en snel in het stadscentrum

“Er zijn momenteel nauwelijks technische oplossingen op het gebied van gekoeld transport voor cargobikes die in de dagelijkse logistiek zijn getest en voldoen aan de kwaliteits- en economische eisen”, legt Wolfram Kölzow uit, Operations Manager bij het DACHSER Food Logistics Center in Neufahrn, München. "Daarom is het nu belangrijk om de komende weken te onderzoeken hoe een betrouwbaar systeem eruit kan zien. De logistieke fietshub is een belangrijk onderdeel om zo’n pilot te kunnen starten.“ 

Stefan Behrendt, Managing Director Food Logistics bij DACHSER (links), met Dieter Reiter, burgemeester van de stad München
Stefan Behrendt, Managing Director Food Logistics bij DACHSER (links), met Dieter Reiter, burgemeester van de stad München

Flexibel, stil en emissievrij

”Cargobikes kunnen een zeer nuttige aanvulling zijn op stadsleveringen. Ze zijn flexibel inzetbaar, stil en emissievrij en leveren daarmee een belangrijke bijdrage aan duurzame stadsdistributie", zegt Stefan Behrendt, Managing Director Food Logistics bij DACHSER. “Zeker bij temperatuurgecontroleerde leveringen in het laatste deel van het bezorgtraject bieden ze veel mogelijkheden, al zijn er momenteel nog specifieke randvoorwaarden nodig, zoals korte afstanden, een hoge concentratie van leveradressen en passende infrastructuur zoals stadsdepots. Met ons pilotproject willen we waardevolle praktijkervaring opdoen die we in de toekomst kunnen overdragen aan ons Europese food logistics netwerk.”

DACHSER wereldwijd
Neem contact op
Contact Pascal Schroeder