Nieuws

Stil op de weg

De komende drie jaar zal ABT e-Line ongeveer 20.000 Volkswagen Caddy- en Transporter- modellen ombouwen tot elektrische aangedreven  voertuigen. Het doel hiervan is het reduceren van uitstoot en het bijdragen aan stillere wegen. DACHSER zal de inkoop, de opslag en de productie van de benodigde elektrische onderdelen verzorgen.

DACHSER verzorgt de inkoop, opslag en productie van de benodigde elektrische onderdelen.

Lawaai, dampen en kilometerslange files: in veel steden wordt het geduld van chauffeurs en bewoners, vooral in de spits, op de proef gesteld. Nu de toegang tot het stadscentrum steeds beperkter wordt voor oudere dieselvoertuigen, is er veel vraag naar intelligente en emissievrije transportconcepten voor binnenstedelijke distributie. ABT e-Line, een e-mobiliteitsspecialist gevestigd in de Allgäu, Zuid-Duitsland, is een Volkswagen Premium Partner en zet sinds 2019 de populaire T6 en Caddy bedrijfswagens om in elektrische voertuigen.

De e-Caddy en e-Transporter, die een actieradius van ongeveer 160 en 140 kilometer bieden, zijn aantrekkelijk voor bedrijven die hun leveringsradius gemakkelijk kunnen inschatten en de laatste kilometers emissievrij willen rijden. Het ombouwen van de T6 en de Caddy tot elektrische voertuigen gaat om meer dan alleen een accu: het proces vereist ook een grote selectie onderdelen voor de voertuigen, die moeten worden aangeschaft, gepickt en vervolgens afgeleverd moeten worden bij het bedrijf dat de opdracht uitvoert.

Over zee van Azië naar Duitsland

DACHSER verzorgt de gehele supply chain van ABT. Via het Europese wegtransportnetwerk transporteert de logistieke dienstverlener de onderdelen naar de DACHSER vestiging in Langenau bij Ulm, Duitsland, waar ze worden opgeslagen. Voor elk om te bouwen voertuig stelt het DACHSER warehouse team een ‘bouwpakket’ van 120 stuks samen en levert deze per shuttle aan een andere ABT-projectpartner. DACHSER Air & Sea Logistics zorgt ervoor dat de accu’s op een veilige manier direct per schip van Azië naar de in Memmingen gevestigde accuproducent worden vervoerd. Daar wordt de accu op speciale transportrekken bevestigd en via het wegtransportnetwerk van DACHSER per vrachtwagen aan de projectpartner geleverd, die vervolgens de voertuigen ombouwt.

"Aangezien we vier projectpartners hebben die allemaal samenwerken, is het zeer belangrijk om een robuust logistiek proces te hebben, dat vooraf is ontwikkeld en gecoördineerd. Het is de enige manier om ervoor te zorgen dat alles soepel verloopt", zegt Michael Geschwentner, Manager Contractlogistiek bij DACHSER Langenau. Het project werd stap voor stap uitgerold over een periode van 18 maanden met herhaalde testruns om de processen te finetunen. Eind 2019 is de operatie officieel van start gegaan en de capaciteit wordt geleidelijk aan opgevoerd. In de komende drie jaar worden 20.000 Caddys en Transporters omgebouwd tot elektrisch aangedreven voertuigen en zullen ze hun steentje bijdragen om onze wegen schoner en stiller te maken.

Contact Raisa Mertens