Marktinformatie

Verdere update over de activiteiten van DACHSER in China

We blijven de operationele status van onze branches en de laatste ontwikkelingen in China delen.

Algemene status
Fabrieken en bedrijven hervatten hun activiteiten geleidelijk, maar heel langzaam. De autoriteiten werken hard aan het inperken van de verspreiding van het nieuwe coronavirus, nu bekend als COVID-19, zoals het officieel door de Wereldgezondheidsorganisatie is benoemd. Om besmetting op de werkplek te voorkomen, zijn bedrijven verplicht om aanvragen in te dienen bij de lokale autoriteiten voordat ze hun werk mogen hervatten. Aanvragers moeten aantonen dat zij zich houden aan strenge hygiënevoorschriften en dat zij in staat zijn om voldoende hygiënische producten aan het personeel aan te bieden.

DACHSER branches
Alle DACHSER-branches zijn operationeel. Een deel van de branches wordt tijdens het aanvraagproces gesloten, maar toch werken de medewerkers vanuit huis en worden de werkzaamheden op afstand afgehandeld. Excuseer ons voor de vertraging in sommige processen, aangezien de meeste schakels in de supply chain binnen China niet op volle capaciteit functioneren.

  • Alle DACHSER branches behalve Kunshan en Wuhan hebben hun activiteiten hervat met lage bezetting als gevolg van lokale quarantaineprocedures en preventieve maatregelen;
  • Het DACHSER Kunshan warehouse heropent zodra de goedkeuringen van de autoriteiten zijn verleend;
  • DACHSER Wuhan is gesloten en zal op 24 februari heropend worden, onder voorbehoud van wijzigingen, afhankelijk van de situatie;
  • De meeste van onze teamleden werken vanuit huis
  • De branch in Hong Kong is volledig operationeel. We houden de situatie nauwlettend in de gaten en informeren u als ons vermogen om te opereren wordt beïnvloed.
     

Transportlogistiek in China
Hoewel we ons best doen om uw supply chain zo soepel mogelijk te laten verlopen, dient u er rekening mee te houden dat andere schakels in de supply chain nog niet de volledige capaciteit hebben hervat. De vervoerders en de terminals hervatten de activiteiten geleidelijk met een geringe personeelsbezetting. Er worden vertragingen en andere operationele problemen verwacht.

Wegtransport:

  • Gebrek aan vrachtwagenchauffeurs: er is slechts een beperkt aantal transportbedrijven dat een vergunning heeft gekregen om de werkzaamheden te hervatten;
  • De binnenlandse transportsituatie: dit is vooral voor inter-stedelijk en inter-provinciaal transport een uitdaging vanwege de steeds strenger wordende regelgeving op de weg;
  • De toegang tot de weg naar Sjanghai wordt sterk gecontroleerd, wat gevolgen kan hebben voor de levering aan de haven van Sjanghai en de luchthaven van Sjanghai Pudong;
  • Vervoerscertificaat is nodig voor vrachtwagens die de provincie Hubei binnenkomen of verlaten;

Luchtvracht:

  • Luchtvaartmaatschappijen hebben het vrachtvervoer van en naar China hervat;
  • De capaciteit is nog steeds een probleem, aangezien veel van de luchtvaartmaatschappijen hun passagiersvluchten hebben opgeschort;
  • Charterdiensten zijn beschikbaar met gegarandeerde vertrek- en transittijd voor onze klanten met spoedzendingen.

Zeevracht:

  • Vervoerders hebben minder afvaarten van en naar China;
  • Oceaanterminals zijn actief, behalve in Wuhan;
  • Gebrek aan materieel begint een probleem te worden;
  • Containervervoer over de weg is hervat met gemiddeld 50% van de normale capaciteit;
  • De VS en Vietnam hebben quarantainevereisten voor schepen uit Chinese havens.

Spoorvracht:

  •  Spoorwegvervoerders hebben het aantal vertrekken van en naar China verminderd; sommige spoorwegplatforms (bijvoorbeeld Wuhan, Yiwu, Zhengzhou) zijn tot nader bericht gesloten;
  • Spoorwegterminals zijn operationeel, behalve Wuhan (Wujiashan station 吴家山站);
  • De douane is actief, met uitzondering van Wuhan;
  • De FCL-services voor het voor- en natransport is een uitdaging omdat de plaatselijke autoriteiten een verschillend beleid inzake verkeerscontroles toepassen;
  • De LTL- service is niet beschikbaar, omdat de meeste logistieke parken/distributiecentra gesloten zijn;
  • De FTL-service is beschikbaar op ad-hoc niveau.

Bij DACHSER hebben wij noodmaatregelen getroffen en bieden we de beste alternatieve oplossingen om uw supply chain draaiende te houden voor het geval dat een zending wordt beïnvloed.

We houden u op de hoogte van de laatste informatie betreft de invloed van COVID-19 op logistieke processen. Neem contact op met uw lokale DACHSER-contactpersoon als u zich zorgen maakt en/of vragen hebt.

Contact Loek van Eijk