DACHSER platform: een digitaal ecosysteem

Lars Relitz, Head of Corporate Digital Innovation & Development, geeft een update over de nieuwe digitale oplossing voor klanten van DACHSER. Het DACHSER platform biedt klanten een centrale, digitale oplossing voor alle aspecten van transport en warehousing. Na lucht- en zeevracht werken nu steeds meer klanten van de divisie Road Logistics met de applicatie.
Meneer Relitz, waarin verschilt het platform van eerdere digitale oplossingen?
Lars Relitz: Het DACHSER-platform is ons centrale digitale ecosysteem voor alle klantbehoeften. Voor het eerst combineren we de diensten van Road Logistics en Air & Sea Logistics in een uniforme en toegankelijke gebruikersinterface. Bij de verdere ontwikkeling richten we ons op de verschillende behoeften van onze gebruikers, of ze nu op zoek zijn naar snelle prijsaanvragen en boekingen, track & trace, inzicht in voorraden of toegang tot rapportagedata.
Het DACHSER platform wordt stapsgewijs uitgerold. Wat betekent dit voor klanten en hoe verloopt de migratie naar het nieuwe systeem?
Lars Relitz: Klanten in de luchtvracht gebruiken het online platform sinds september 2023 om hun zendingen efficiënt te organiseren. Al snel volgde een eerste groep zeevrachtklanten in de LCL-sector. De informatie die we hieruit halen en de continue feedback van klanten helpen ons om het platform verder te verfijnen en te verbeteren. Voor Air & Sea Logistics is het platform inmiddels een essentieel onderdeel van de klantcommunicatie en wordt het in 32 landen dagelijks ingezet. In het najaar van 2024 zijn we begonnen met het aansluiten van de eerste Road Logistics-klanten op het DACHSER-platform.
Lars Relitz: Op dit moment versnellen we de uitrol met wekelijkse trainingen voor andere vestigingen in heel Europa. Hierdoor kunnen we binnenkort steeds meer klanten actief laten werken met het platform in hun dagelijkse bedrijfsvoering. Om de overgang naar het nieuwe systeem zo soepel mogelijk te laten verlopen, trainen we onze collega’s in de Europese vestigingen zodat zij klanten goed kunnen begeleiden bij de onboarding. Tegelijkertijd breiden we aan de ontwikkelingskant het functieaanbod voortdurend uit.
Ons doel is om tegen eind 2025 circa 13.000 bestaande klanten te migreren naar het DACHSER-platform. Vanaf begin 2026 zullen we geen klanten meer aansluiten op het vorige eLogistics-systeem.
Het DACHSER-platform heeft al een prijs gewonnen. Wat betekent dat voor uw team?
Lars Relitz: We hebben zilver gewonnen in de categorie “Digital Services” bij de Annual Multimedia Awards, georganiseerd door een gespecialiseerde uitgever en toegekend door een jury van onafhankelijke experts. Deze Annual Mulimedia Awards bekronen digitale oplossingen en geven informatie over de actuele digitale standaarden, mogelijkheden en toekomstperspectieven voor digitale merkcommunicatie. Deze erkenning toont aan dat het platform voldoet aan de hoogste eisen op het gebied van gebruiksvriendelijkheid, veiligheid en stabiliteit. Voor ons is het een bevestiging dat we op de juiste weg zijn.
Bedankt voor het interview!