Op weg naar gelijkheid: Vrouwen in de logistiek

In de traditioneel door mannen gedomineerde logistieke sector doorbreken Maria Huljev, Sofie Van Remoortere en Demi Van den Broeck als Belgische ambassadeurs van de logistieke dienstverlener DACHSER niet alleen barrières, maar bewijzen ze ook dat vrouwen in deze sector kunnen uitblinken. Als een volledig vrouwelijk team van Sales Executives in het filiaal van DACHSER in Willebroek zetten zij zich in om de producten en diensten van het bedrijf te promoten, nieuwe klanten te werven, bestaande klanten op te volgen en administratieve taken en dossiers met collega's af te handelen, waarbij ze stereotypen doorbreken en hun passie en professionalisme in hun werk laten doorschijnen.

Demi Van den Broeck, Maria Huljev en Sofie Van Remoortere, Sales Executives bij DACHSER in Willebroek (van links naar rechts)

Ondanks hun verschillende achtergronden hebben ze alle drie een gemeenschappelijk kenmerk: geen van hen had eerdere ervaring in de logistiek voordat ze bij DACHSER kwamen werken, maar ze waren al snel gegrepen door de dynamische aard van de sector, waar elke dag nieuwe uitdagingen met zich meebrengt en het tempo altijd hoog ligt. Demi werd aangenomen na een stage bij DACHSER, terwijl ze aanvankelijk verondersteld werd stage te lopen in de horecasector, Maria kwam al snel na haar studie communicatie bij de Customer Service en Sofie had al ervaring in een salesfunctie. Ze realiseerden zich inderdaad al snel dat logistiek niet alleen met vrachtwagens te maken heeft; het is een hoeksteen van de economie en beheert de goederenstromen voor verschillende sectoren, waaronder agronomie, detailhandel, industrie en productdistributie. "Logistiek is in alle activiteiten van onze klanten aanwezig als de laatste schakel in hun supply chain. Ik ben er erg trots op dat ik kan bijdragen aan hun succes en hen samen met ons kan zien groeien," zegt Maria.

In deze ingewikkelde en alledaagse industrie zijn er talloze functies in de supply chain, van chauffeurs en magazijnmedewerkers tot boekhouders, douanebeambten en marketingprofessionals. Het is een rijk palet van mogelijkheden waar zowel mannen als vrouwen goed gedijen. "In ons magazijn werken vrouwen die ik zeer respecteer", legt Sofie uit. "Velen denken ten onrechte dat deze baan voorbehouden is aan mannen vanwege de fysieke aard ervan. Ze hebben het helemaal mis. Bepaalde functies zijn inderdaad fysiek, maar andere functies in het warehouse of achter het stuur vereisen geduld en aandacht voor detail. Er is een baan voor elk type persoonlijkheid en vaardigheden, ongeacht het geslacht. Bovendien kan een diversiteit aan profielen leiden tot nieuwe ideeën en perspectieven.

De kracht van vrouwen

In de twintig jaar dat Maria in de logistieke sector werkt, heeft ze een diepgaande mentaliteitsverandering en een duidelijke toename van de participatie van vrouwen waargenomen. "Toen ik voor het eerst in de sector kwam, waren interacties met vrouwen schaars. Nu durf ik te zeggen dat ongeveer 40% van de inkopers en verkopers vrouwen zijn. Ik verwacht dat deze stijgende trend zal aanhouden, en wie weet zal het op een dag een door vrouwen gedomineerde sector worden", zegt ze gekscherend.

Bovendien zijn vrouwen niet alleen actief in de sector, ze klimmen ook in de rangen. Demi legt uit: "Ik begon als stagiaire, stapte over naar Customer Service, waardoor ik een diepgaand inzicht kreeg in logistiek, ging toen naar Inside Sales en klom uiteindelijk op naar Executive Sales. En dat allemaal binnen drie jaar." Sofie zegt ook: "Het is een wereld vol kansen en uitdagingen. Bij DACHSER heb ik altijd het gevoel gehad dat mensen centraal staan. Het management staat open om toekomstperspectieven met werknemers te bespreken. Als ze potentieel zien, aarzelen ze niet om erin te investeren."

Maar als vrouw een carrière in de logistiek opbouwen kan soms vol uitdagingen zitten. Ondanks de kritiek en het aanvankelijke scepticisme van sommige prospects, heeft het trio hun expertise en passie voor het vak bewezen. "Ik heb af en toe mensen ontmoet die verbaasd waren over het feit dat ik een vrouwelijke verkoper in deze sector was, en ik kon hun scepticisme bespeuren over wat een jonge vrouw hen over logistiek zou kunnen leren. De eerste 60 seconden zijn cruciaal om een prospect te overtuigen, en als vrouw voel ik deze druk des te meer omdat ik alle vooroordelen die mannen over mij hebben, moet overwinnen. Zodra ze mijn expertise op dit gebied begrijpen, verandert hun perceptie vaak en erkennen ze mijn diepgaande kennis en begrip," verklaart Sofie. Dit bewijst dat logistiek door sommigen misschien als een mannenwereld wordt gezien, maar dat het bovenal een wereld van gepassioneerde individuen is.

Al met al is er nog nooit een beter moment geweest voor vrouwen om een carrière in de logistiek te overwegen, nu de sector zich blijft ontwikkelen, gedreven door innovaties en duurzaamheid. "Deze opwindende en veeleisende sector, waar elke dag anders is omdat elke zending, klant, uniek is omdat ze uit vele sectoren komen, zal altijd blijven verrassen", zegt Demi. Of u zich nu aangetrokken voelt tot het hart van de actie in een baan in de haven of achter het stuur van een vrachtwagen, of als u de voorkeur geeft aan een meer administratieve rol zoals facturering of boekhouding, of zelfs als u meer neigt naar functies waarbij menselijk contact op de voorgrond staat, zoals Customer Service, Sales of HR, logistiek is het vakgebied voor u. Dus voor alle vrouwen die een carrière in de logistiek overwegen, is de boodschap duidelijk: "Ga ervoor!".

DACHSER wereldwijd
Neem contact op
Contact Chloé Bracaval