We hebben op het gebied van klimaatactie in korte tijd veel geleerd

DACHSER CEO Burkhard Eling en CDO Stefan Hohm praten over klimaatactie, maatschappelijke betrokkenheid en duurzaam bedrijfsmanagement.

Klimaatactie, maatschappelijke betrokkenheid en duurzame bedrijfsvoering zijn diep verankerd bij DACHSER. Burkhard Eling, CEO van DACHSER en Stefan Hohm, Chief Development Officer (CDO) van het bedrijf, vertellen over wat er al is bereikt, wat momenteel prioriteit heeft en welke maatregelen er in de toekomst genomen worden.

Meneer Eling, klimaatactie maakt deel uit van DACHSER’s brede verantwoordelijkheidsgevoel en is nu onderdeel van een bedrijfsbreed strategisch programma onder de naam DACHSER Climate Protection. Hoe is dit tot stand gekomen?

Burkhard Eling: Vanaf het begin hebben de kernwaarden van DACHSER, duurzaamheid en maatschappelijke verantwoordelijkheid, een centrale rol gespeeld in de duurzaamheids- en klimaatmaatregelen van het bedrijf. Dit geldt voor het management en de aandeelhouders, maar ook voor onze medewerkers en klanten. Er is altijd een groeiende belangstelling geweestm en die is er nog steeds, bij alle belanghebbenden om actief hun steentje bij te dragen aan klimaatactie en natuurlijk om met praktische oplossingen aan de wettelijke verplichtingen te voldoen.

Stefan Hohm: Ongeveer tien jaar geleden begon DACHSER met concrete stappen om klimaatactie te integreren in de dagelijkse logistieke processen. Daarna zijn er proefprojecten gestart voor emissievrije leveringen in stadscentra. Vanaf 2019 hebben we dit uitgebreid met wereldwijde klimaatactie, terugdringen van broeikasgassen, verbetering van transport- en energie-efficiëntie, en onderzoek naar alternatieve aandrijfsystemen. Na een pilotproject zijn we in 2021 officieel gestart met DACHSER Climate Protection, om actief vorm te geven aan de overgang naar lage- en zero-emissie technologieën in de logistiek. Begin dit jaar hebben we bovendien een aparte afdeling Corporate Sustainability opgericht, waar we onze duurzaamheids- en klimaatacties samenbrengen en beheren.

Burkhard Eling: Eén overkoepelende vraag is: waarin kunnen we onze klimaatdoelstellingen behalen en in welk tempo? Daarom werken we dit jaar aan een transitieplan naar zero-emissie dat ook voldoet aan toekomstige rapportageverplichtingen.

Op welke technologieën richt DACHSER zich voornamelijk?

Stefan Hohm: Door onze ervaring in de transportsector hebben we een zeer specifiek beeld van wat er wel en niet werkt in ons netwerk. Elektrisch aangedreven voertuigen op basis van duurzame energie worden steeds populairder voor korte en lange afstanden. We onderzoeken daarnaast synthetische dieselvervangers zoals HVO en hebben diverse tests uitgevoerd met waterstoftrucks. Toch hebben we nog altijd meer vragen dan antwoorden.

Burkhard Eling: Bij lucht- en zeevracht is het traject richting alternatieve technologieën veel minder duidelijk dan bij vrachtwagens. Dat komt ook doordat vliegtuigen en schepen een aanzienlijk  langere levensduur hebben. Tegen de tijd dat een model twintig jaar of langer op de markt is, heeft de wereld al vele technologische ontwikkelingen doorgemaakt, wat investeringen in nieuwe technologie moeilijk maakt.

Stefan Hohm: Daarom werk en wij de sector momenteel vaak met tussenoplossingen, zoals het mengen van synthetische brandstoffen—zoals duurzame vliegtuigbrandstof (SAF) en duurzame scheepsbrandstof (SMF)—om klimaatbelastende emissies te verminderen. In de toekomst zullen groene synthetische brandstoffen op basis van methanol en ammoniak in de scheepvaart worden ingezet. De eerste containerschepen op deze brandstoffen zijn al in gebruik, maar er zijn nog technische en economische uitdagingen die rederijen de komende jaren moeten oplossen. Vanuit huidig perspectief lijkt het behalen van netto-nul emissies in de wereldwijde scheepvaart en luchtvaart tegen 2050 zeer ambitieus.

DACHSER wil een voortrekker zijn op het gebied van klimaatactie. Hoe behoudt DACHSER deze voorsprong en wat verwachten klanten? Welke andere bevindingen en ervaringen gebruikt u voor de transitie naar emissievrij?

Burkhard Eling: Een stap voor zijn betekent niet alleen vooruit rennen; maar ook kijken naar de praktische haalbaarheid en winstgevendheid van nieuwe technologieën. Onze logistieke diensten moeten tenslotte altijd aansluiten op de verwachtingen van onze klanten. Daar hoort ook de wens van sommige klanten bij om meetbare emissiereducties af te spreken die zij in hun eigen CO2-voetafdruk kunnen opnemen. In principe is een dergelijke aanpak mogelijk als beide partijen een gezamenlijk beeld hebben van bijvoorbeeld de bijkomende kosten.

Stefan Hohm: Het is ook belangrijk om grondige kennis te hebben van hoe de CO2-voetafdruk moet worden bepaald. Dit geldt voor de berekening van alle broeikasgassen in de supply chain, oftewel Scope 1 tot en met 3. We hebben een solide basis nodig voordat we kunnen plannen en gerichte beslissingen nemen over welke reductiemaatregelen zinvol en uitvoerbaar zijn.

Burkhard Eling: We hebben op het gebied van klimaatactie in korte tijd veel geleerd, wat vooral te danken is aan ons goed opgeleide en zeer gemotiveerde team. Maar hoe groot onze expertise ook is, het is ook duidelijk dat klimaatactie in de praktijk niet succesvol kan zijn als je het alleen doet. Daarom hebben we voortdurend nauw contact met onze vestigingen, met de vele experts van onze technische afdelingen en met diverse partners in het netwerk.

Stefan Hohm: Een goed voorbeeld zijn onze drie e-mobility locaties in Hamburg, Freiburg en Malsch bij Karlsruhe. Daar werken we samen aan oplossingen voor het gebruik van zero-emissievoertuigen en voor intelligent stroom- en laadbeheer. Op die vestigingen kunnen we technologieën en laadstructuren in de praktijk langdurig testen. Het is waardevol dat we daar ook ontdekken wat níet werkt. De fouten die we daar maken, hoeven we later niet meer te herhalen als we de oplossingen in het netwerk implementeren.

Burkhard Eling: Bij deze gestructureerde kennisopbouw is het cruciaal om hoofd- van bijzaken te scheiden en de verschillende opties en startpunten voor de overgang naar zero-emissie scherp in het vizier te houden. We zijn een aanjager omdat we niet alleen praten over wat we gaan doen, maar al heel lang concrete stappen zetten.

Bedankt voor het interview!

Interview with: Stefan Hohm en Burkhard Eling
CDO en CFO bij DACHSER
DACHSER wereldwijd
Neem contact op
Contact Pascal Schroeder