Zeevracht: huidige situatie in de VS

De huidige verstoringen op de Amerikaanse markt voor zeevracht, die nu al enkele maanden aanhouden, zullen nog langer aanhouden. Hieronder vindt u een overzicht van de huidige situatie.

Congestie in havens en spoorwegen

Al maandenlang kampt de VS met congestie in de zeevrachtsector. De reden voor deze aanhoudende situatie is welbekend, de gevolgen van COVID-19 en een grote vraag creëren problemen in alle grote havens en terminals in het land. Haven- en spoorwegmaatschappijen werken met minder personeel, waardoor het laden en lossen van schepen vertraging oploopt, schepen langer in de haven blijven en de transportprocessen naar de terminals trager verlopen. Ook de rederijen worden overweldigd door de situatie en hebben moeite om de nodige diensten te verlenen en tijdig te communiceren. Bovendien lopen schepen vertraging van meerdere dagen op en hebben we regelmatig te maken met omleidingen naar andere havens. De betrouwbaarheid van de dienstregelingen is dus nog steeds niet gewaarborgd.

Situatie transportsector VS

Aan het begin van de coronacrisis hadden de transportbedrijven het zwaar te verduren en zagen zij zich genoodzaakt veel van hun chauffeurs te ontslaan wegens de daling van de volumes en vraag. Toen de vraag en het vrachtvervoer in de VS sterk toenamen, waren er niet genoeg chauffeurs beschikbaar. De beschikbaarheid van de chauffeurs is de laatste maanden verbeterd, maar het huidige personeel dekt de sterke vraag nog steeds niet. Transporteurs zijn overboekt voor de komende 3-5 weken. Om de afhalingen en leveringen te versnellen, kunnen LTL en FTL een optie zijn om het overladen van containers bij de aangewezen warehouses te verzorgen

Containerchassis in de VS

Een grote uitdaging is dat bijna alle containers ergens op chassis vastzitten, wachtend op transport. Dat leidt tot het probleem dat lege containerchassis nauwelijks beschikbaar zijn om een afhaling te regelen. Containerchassis worden volledig bezet en worden een schaars goed in de VS.

Inkomende vracht VS

De infrastructuur van havens en spoorterminals in de VS wordt gewoonweg overspoeld door het huidige importvolume. Inkomende containers worden op bepaalde plaatsen geparkeerd om plaats te maken voor de nieuwe scheeps-/treinladingen. In veel gevallen zijn deze "parkeerplaatsen" volledig overbezet en worden containers geborgen en zijn ze niet beschikbaar voor directe zendingen. Om een afhaling te regelen, maakt de terminal ALLEEN afspraken met vervoerders zodra de container beschikbaar is en de douane deze heeft vrijgegeven - wat in veel gevallen, dagen of zelfs weken kan duren.

Uitgaande vracht VS

De grootste uitdaging is het vinden van het broodnodige containermaterieel en de containerchassis voor het transport. Havens en spoorterminals staan ook vol met exportcontainers en de terminals accepteren niet zo gemakkelijk exportladingen. De situatie is gespannen en bijna elke zending ondervindt ernstige vertragingen.

Vooruitzichten

Wij gaan ervan uit dat de situatie in de VS dit jaar niet zal verbeteren. Zelfs in 2022 zal er een uitdaging blijven, maar het team van DACHSER streeft ernaar om onze klanten een goede service en oplossingen te bieden ondanks de uitdagingen in de VS.

Vracht met hoge prioriteit

Op dit moment is het mogelijk om betere transittijden en kortere doorlooptijden bij de terminals in de VS te bereiken door LCL-diensten te gebruiken voor zendingen met hoge prioriteit in plaats van FCL-diensten. DACHSER verzorgt regelmatig premium LCL-diensten op zowel de ex-Azië als de Europese handelsroutes. De doorlooptijden vanuit China bijvoorbeeld, zijn zelfs verkort van in totaal 28 tot 18 dagen. Verder zijn er nieuwe lijndiensten, onder meer in Atlanta en Los Angeles. De aanhoudende schaarste op de Amerikaanse markt voor zeevracht zal er ook toe leiden dat vracht met hoge prioriteit vaker door de lucht zal moeten worden vervoerd. DACHSER biedt continue premiumcapaciteit met zijn eigen luchtvrachtnetwerk, bijvoorbeeld met wekelijkse verbindingen op de route Frankfurt - Chicago in beide richtingen en de mogelijkheid tot verbindingen met andere Amerikaanse luchthavens.

Wij staan dagelijks in nauw contact met vervoerders en dienstverleners en doen ons best om uw supply chain zo soepel mogelijk te laten verlopen. Voor individueel advies kunt u contact opnemen met uw lokale DACHSER-vestiging, zodat wij de beste logistieke oplossing voor u kunnen implementeren.

Contact Sebastiaan Hes